Kotka-seura ry

Puheenjohtaja Hannu Marttila

Yhdistys toimii kotikaupunkinsa asukkaiden yhteenliittymänä henkisen ja aineellisen kehityksen edistämiseksi sekä harrastuksen herättämiseksi kotkalaisuutta ja kotiseutua kohtaan.

Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys:

• edistää kaupungin kehitystä ja sen ulkonäön kaunistamista tekemällä niihin liittyviä selvityksiä ja aloitteita;
  • pyrkii kasvattamaan kaupunkilaisten kotiseutuharrastusta, heidän yhteenkuuluvuudentunnettaan ja viihtyvyyttään;
  • tukee kaupungin historia tutkimista, vaalii kotiseudun perinteitä, sen luonnon ja kulttuuriympäristön ilmettä;
  • vaalii Toivo Pekkasen ja muiden tunnetuksi tulleiden kotkalaisten merkkihenkilöiden elämäntyötä ja perinteitä;
  • harjoittaa museointia ja tukee paikallista kotiseutuarkistoa;
  • pitää yhteyttä kaupungin kunnallisiin elimiin ja paikkakunnalla toimiviin yhteisöihin;
  • julkaisee kotiseututietoutta lisäävää kirjallisuutta;
  • pyrkii edistämään kaupunkia esittelevää matkailua tekemällä esityksiä ja aloitteita;
  • järjestää erilaisia seuran toimintaan läheisesti liittyviä kotiseututapahtumia, kokous- ja esitelmätilaisuuksia, juhlia, retkeilyä ja muuta samantapaista toimintaa;
  • toimii yhteistyössä Suomen Kotiseutuliiton, Kymenlaakson liiton ja muiden vastaavien järjestöjen kanssa;
  • on toiminnassaan poliittisesti sitoutumaton.

Toimintansa tukemiseksi yhdistys voi omistaa irtainta ja kiinteää omaisuutta ja sillä on oikeus ottaa vastaan lahjoituksia ja testamentteja sekä perustaa rahastoja.

Yhdistyksen varsinaisiksi jäseniksi voidaan hyväksyä henkilö, joka hyväksyy yhdistyksen tarkoituksen.

Kannatavaksi jäseneksi voidaan hyväksyä oikeuskelpoinen yhteisö, joka haluaa tukea yhdistyksen tarkoitusta ja toimintaa.

Yhdistyksen kotipaikka on Kotka.

Hyvä Kotka-seuran jäsen

On taas suloinen suvi, kukkien, auringon ja sinitaivaan aika.

Meitä kotkalaisia hemmotellaan kauneudella ja upeilla maisemilla: meillä on hehkuvat pionit, ihastuttavan Meripuiston aukeus ja huikeat näkymät… Kymijoen rannoilla pääsemme nauttimaan koskista ja suvanteista, Santalahden metsät ja rantakalliot polkuineen ovat meitä varten.

Sapokassa kuullaan konsertteja, ihan ilmaiseksi. Lehmäsaari kutsuu hiekkarannalleen ja metsiinsä, ja Kotkan kaupunki järjestää viime vuoden tapaan maksuttomia yhteysalus- eli tuurivuoroja Lehmäsaareen.

Kotka-seura järjestää tiistaina 16. heinäkuuta kello 17-19 mukavan kesäisen tapahtuman nimeltään

Ilta Sibeliuspuistossa

Se on kaikille avoin, koko perheen tapahtuma Sibeliuksenpuistossa. Esiintyjinä ovat Yamila Espinosa (laulu) ja Marko Taipale (kosketinsoittimet). Yamila opettaa halukkaille salsatanssia, ja tarjolla on kahvia ja herkkuja.

Kenestä tulee vuoden 2024 tervamestari?

Se selviää perinteiseen tapaan

Juha Vainio -seuran Vesipuistokonsertissa

joka pidetään Sapokan vesipuistossa tiistaina 23.7. kello 19 alkaen.

Vain Kotka-seuran jäsenille on tarkoitettu seuraava ILMAINEN tapahtuma:

Kyminlinna-piknik tiistaina 13. elokuuta alkaen klo 15.00

Oppaan johdatuksella tutustumme Kyminlinnan mielenkiintoiseen historiaan ja rakennuksiin ja ihailemme sen upeaa luontoa.

Sitten nautiskelemme piknikpöydän antimista ja yhdessäolosta.

Alueelle mennään sisään Sutelantien puoleisesta portista.

Tule mukaan, tämä tapahtuma on ollut kovasti tykätty!

Tapahtumaan tulee ilmoittautua 9.8. mennessä Hannu Marttilalle, hannu.marttila@kymp.net tai 044 2840802.

Syksyllä on luvassa kiinnostavaa tietoa. Silloin järjestetään luentosarja

Kotkansaaren vanhojen kaupunkitalojen tarinat

Kotkanlinna, Waaramaan talo, Merikotka, Opettajien talo, Stellan talo ja monet muut komeat Kotkan kivitalot -millainen niiden historia on, keitä niissä on asunut, mitä taloissa on tapahtunut?

Kotka-seura toivottaa kaikille jäsenilleen kaunista, onnellista kesäaikaa

Nyt on aika kerätä kesäisiä muistoa tulevalle talvelle!

3 n

Kotkassa 2. heinäkuuta 2024